sweetblack musuk2 sayang....

Sila tinggal URL korang kat sini

Friday, November 11, 2011

Aku belum bercerita tentangnya.....mengingkap di sebalik pegorbanan...

Assalamualaikum..
Salam pagi jumaat....
perasan tak setiap kali aku buat blog mesti hari jumaatkan hehhehe....
Ok kali nie bukan ape saja jew aku nak cerita tentang raya korban walaupun dah berakhir aku tetap nak cerita.. ini tentang lembu yang akan dikorbankan dan suasananya... kebetulan semasa beraya di kampung abah aku ada buat korban tapi sebenarnya korba itu pakcik aku punya tapi pakcik aku suruh abah aku yang buat ... jadi adalah seekor lembu dirumahku... ok tengok jew la gambarnya...






Sebelum di korbankan beri makan dahulu dan air garam .....






Sementara itu satu penggalian akan di buat ..... bukan untuk menanam lembu ok.. 







Lembu direbahkan ..... 





mereka yang menjadi si pemerhati.......





lembu yang akan di sembelih..... 






Selepas penyembelihan .... segala isi akan di keluarkan....







bagaikan di pasar basah .. 




Pekerja yang berdidekasi sampai duduk bersila.....




Daging sekilo bang !... free mari-mari sila ambil DAGING sekilo.....





P/S : Setelah semuanya selesai daging-2 tersebut akan di agihkan kepada penduduk kampung...
        dan segala tulang temulang akan di masak sup dan dimakan beramai-ramai...
        segala isi perut yang tak di perlukan dan tulang temulang yang du buat supa dan siap 
        dimakan akan ditanam untuk mengelak dari di jilat makhluk haram....
        (disini aku nyatakan aku tak makan sup tulang lembu aku cuma makan dagang yang di masak rendang 
         atau daging yang di masak segala rempah yang banyak sekian terima kasih hahha gia poyo ayat aku)



Sekian, ini la kisah di sebalik pegorbanan....










click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

9 comments:

rATu kEBaYA said...

aku taulah ko tak makan pun sup tulang tu..

nORmAL said...

hahah memang tak sentuh pon .. tapi aku tolong masak hahah..

Anonymous said...

damha...
fuhhh ...sup tulang tu le yg paling sedap..huhuhu..nor pula x lalu nk mkn...he3333...moga2 pengorbanan yg kita lakukan akan diberkati n diredhoi oleh tuhan....

Eye_nee said...

Tak makan sup tulang ke sis...akk tu lah yg feberet sgtttt.....buat kuah dia pekat2 sikit....daging dia pulak cicah dgn cili api blend+bwgputih+kicap....sedappppp....

nORmAL said...

Damha : tak makan la.. tak tahan dengan dia punya lemak to lain mcm jew....

Kak Eye-Nee : hus kak lagi pekat lagi berpinar kepala hehehe....

.:fyzz:. said...

sma la kak fyzz pun tak makan gak..kecoli kalau dh masak beria2..ngan rempah ratus..kalau ala2 bau daging tak leh pi la..ntah la..kalau rendang ok..:) sama cam normal..

LaDy DrEaM's... said...

dah 2 tahun aku tak dapat lihat pemyembelihan lembu... hanya dapat tgk badan nyer dilapah2 sahaja...

nORmAL said...

Kak Fyzz : kita sama kan heheh.. pasni nie leh buat rendang sama-sama..

nORmAL said...

Ain :Aku taun lepas ada tengok at umah mak long...