sweetblack musuk2 sayang....

Sila tinggal URL korang kat sini

Friday, April 29, 2011

FaDiLaT mEmBaCa SuRoH mAnZiL.

Assalamualaikum...

salam sejahtera.. hari ini tiada entry yang  nak nak diceritakan sangat...
hanya hari ini nak kongsikan satu email yang aku dapat fadilat membace surah manzil.. 
bila aku bace rasanya elok benarlah aku kongsi dengan rakan-rakan sekalian kan hehhe...anggaplah macam tazkiroh pagi jumaatkan.... Ok kang banyak sangat aku dok melalut korang penin lalat karang korang nanti kan..
baik lah sila bace dan hayati email yang aku dapat nie ok kawan...


Soalan:
Apa itu manzil?

Jawapan:
Manzil ialah satu set ayat-ayat suci al-Qur'an al-Kareem yang digunakan untuk mencegah dan merawat sihir.
Kewujudan sihir disebut dlm al-Qur'an al-Kareem,

Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.  [2:102]

Antara senarai manzil yang terdapat dalam al-Qur'an al-Kareem:
1. Surah Al-Fatihah [1:1-7].
2. Surah Al-Baqarah [2:1-5].
3. Surah Al-Baqarah [2:163].
4. Surah Al-Baqarah [2:255-257].
5. Surah Al-Baqarah [2:284-286].
6. Surah 'Ali 'Imran [3:18].
7. Surah 'Ali 'Imran [3:26-27].
8. Surah Al-'A'raf [7:54-56].
9. Surah Bani Israil [17:110-111].
10. Surah Al-Mu'minun [23:115-118].
11. Surah As-Saffat [37:1-11].
12. Surah Ar-Rahman [55:33-40].
13. Surah Al-Hashr [59:21-24].
14. Surah Al-Jinn [72:1-4].
15. Surah Al-Kafirun [109:1-6].
16. Surah Al-Ikhlas [112:1-4].
17. Surah Al-Falaq [113:1-5].
18. Surah An-Nas [114:1-6].

Ayat-ayat manzil ini boleh dibaca sekali atau dua kali sehari (pada waktu pagi dan petang).
\
:senyum:
selalu saye amalkan ayat ini
untuk pendinding diri
dan pernah menggunakan ayat ini untuk mengeluarkan makhluk halus
elok dibaca untuk mengeluarkan makhluk halus dalam tubuhnya
ada 2 jenis
manzil biasa dan manzil fadhilat
manzil fadhilat dibaca dengan diselawatkan kepada para nabi
 para sahabat
dan orang yang membuat manzil itu
manzil fadhilat ini lama
sekurang2nya 45 minit...
ayatnya dibaca berulang kali
ada yang 3x
7x
11x
ilmu ini diijazahkan oleh ustaz saya ustaz hasrin hakim bin sulong'
semoga mendapat mabfaatnya
insyaallah
,manzil ini juga bagus untuk mengelakkan sihir
kalau dibaca untuk mengubati orang
bacalah dalam bulatan dan orangnyang terkena rasukan makhluk halus itu didalam tengah2 bulatan
jangan lah berganjak walaupun ianya mengganas
apabila sudah lemah barulah berkomunikasi dengannya
alhamduliillah apabila saya buat menjadi
sama2lah kita amalkan...









P/S : lihat dia dah berjaya melakukannya... so marilah kita amalkan semoga berjaya 
        senyum sokmo pagi jumaat :-)...........




9 comments:

cayob said...

nak amal ke tak nak amal.....nnt lah lu...nak tanya.....orang yang pakar....heheh

http://cayob.blogspot.com/

nORmAL said...

cayob : hahha terpulang jap2 sape orang yang pakar toooooo...

rATu kEBaYA said...

Insya Allah..

nabilah_2908 said...

ala...tk payah tanya pada yg pakar pun...

apa salahnya kalau kita baca sahaja...dpt juga pahala.. ;)

terutama lepas solat...sebelum nk tidur...amalkn surah2 ni...Insya'Allah..ada ganjarannya.. :)

nORmAL said...

nabilah : betol to kita mal kan saja ape jua kesannya hanya allah swt yang athu.. kerana ayat ini datangnya pun dari pada-Nya..

cayob said...

mmm.....sapa2 je yang pakar.....hahah...bukan tak nak percaya cuba...zaman skirang mcm2 ada....kan..ape2 mu maka c maklumtnya!...

http://cayob.blogspot.com/

nORmAL said...

cayob: betol to tapi terpulang la nak tanya atau tidak kan.. hak masing masing... semoga berjaya.. hehhehe..

tapi ayat akhir tak paham ... sila terang kan...

owh dah paham dah sama-sama... terima kasih maklumatnya yew...

damha said...

amalkan secara ikhlas n menuju kearah kebaikan dunia n ahirat...

nORmAL said...

damha : inysaallah..